Sirener
Knudrisgade 5
“Sirener” er del af en større totalinstallation, udstillet i samarbejde med kunstnerkollektivet ArtGround Collective i 2018. Værket bestod bestod af 7 større malerier med kvindemotiver på uopspændt lærred. Malerierne hang fra loftet i et kubisk rum, og var placeret så de udgjorde en labyrint gennem rummet. Midtstillet på hver væg var installeret en vertikalt orienteret lyskilde. Rummet var fyldt af en tæt tåge fra en røgmaskine, med en tæthed så beskueren kun kunne se ét maleri ad gangen.
Værket blev akkompagneret af et soundscape af syv mindre kompositioner, skrevet og produceret specifikt til værket af August Feldballe Korsgaard.
Love in a time of Corona
Tage-Hansensgade 8E
Udstillingsbeskrivelse af Nikoline Kirk Jørgensen
Kreativiteten har fået nye vilkår under nedlukningen. For mange har coronaperioden givet tid til og behov for kreativitet og fordybelse. Hos Brodersen Østerheden bragte nedlukningen alternative ideer til at skabe kunst sammen. Da de ikke længere sås dagligt i atelieret, startede de i stedet en korrespondance med tegning og maleri. Med reference til Gabriel García Márquez’ roman Kærlighed i Koleraens Tid peger værkserien ”Love in a Time of Corona” på ligheder mellem alle pandemier på tværs af tid og sted. Fælles er de nye vilkår for menneskelig interaktion, som en pandemisk krise medfører.
Terningekast
Den rå hal
Værket er en skulpturinstallation, målende 230 x 230 x 230 cm, ophængt i fire kabler. Princippet er en tilfældig kombinatorik underlagt rummets fysiske rammer og en forudbestemt algoritme. Skulpturen består af 6 kuber i fyretræ, forbundet af kæde og naturreb, samt 21 hørlærreder med en bredde på 30 cm og variende længde. Geometrien styrer de enkelte elementers bevæggrundlag, og tillader at den inderste kube påhænges et hørlærred, den næste kube to hørlærreder osv. Resultatet er en tilfældig kombinatorisk kompostion af bløde løse flader mod rigide ortogonaler.
I løbet af udstillingsperioden antog skulpturen tre forskellige kombinationer, og dermed udtryk, bestemt ved 21 terningekast.
Hatch of Holy land #2/6, 2022
Charcoal and fixativ on canvas 150x200 cm
Hatch of Holy Land #2/6, 2022 Kul og fixativ på lærred 150x200 cm Hatches of Holy land er en serie på 6 malerier. Panserne er blevet til ved at bruge en ret gammel teknik kaldet ”hatching”. Et karakteristisk stykke jord er fundet til at layoute lærredet. Landet spores forsigtigt ved at gnide trækul op af lærredet. Resultatet bliver en teksturkort over de ujævnheder og mønstre, der findes på det specifikke sted. Til sidst sprøjter jeg fixativ på lærredet for at få kullet til at klæbe, så registreringen bevares for fremtiden. Malerierne er lavet flere steder på hver side af grænsen mellem Israel og Palenstine.
Hatches of Holy land is a series of 6 paintings. The pantings has been created, using a rather old technique called ”hatching”. A characteristic piece of land is found to layout the canvas. Carefully the land is being traced by rubbing charcoal on top of the canvas. The result becomes a texture map of the bumps and patterns found in that specific location. Finally, I sprayed fixative onto the canvas to make the charcoal stick, preserving the registration for the future. The paintings have been made in multiple locations on each side of the border between Israel and Palestine.
Thomas Brodersen & Gustav Østerheden, Tage-Hansensgade 8E, 8000 Aarhus